Trzy rady dla osób prowadzących sklepy internetowe

Kategoria: Marketing internetowy Autor: lbielawski 21 września, 2016

Tuż po wakacjach, kiedy wraca porządna energia i zapał do pracy, łatwo o zapętlenie. Tak bardzo chcemy zrobić coś fajnego i przydatnego, że zdarza nam się ignorować sygnały alarmujące o niepoprawności podejmowanych decyzji. We wrześniu pojawiają się pierwsze pomysły na świąteczne promocje i z całych sił dążymy do tego, żeby je szybko zrealizować. W tym twórczym pośpiechu warto jednak pamiętać o kilku sprawach, które zminimalizują ryzyko porażki, wzmocnią wstępną analizę i pozwolą na inicjowanie najbardziej trafnych przedsięwzięć.

Szukaj trendów
Zapewne zbierasz w swoim sklepie internetowym dane za pomocą różnych narzędzi, np. Google Analytics, HotJar czy Heap Analytics. Brawo! Zgromadzone dane to świetny punkt wyjścia do analizy zachowania Twoich użytkowników i wyłowienia najbardziej wrażliwych punktów w ich podróży po Twojej stronie internetowej. Musisz jednak uważać na pewną pułapkę, w którą ludzie nader często dają się schwytać. Jeśli znajdziesz w swoich danych bardzo dokładny opis działań jakiegoś użytkownika i wiesz, że możesz wyłowić z niego wiele informacji – świetnie! Zapoznaj się z nim, ale absolutnie nie traktuj jako wyroczni. W analizie danych chodzi o to, aby wyłapać trendy i charakterystyczne punkty dla większej grupy osób. Nawet jeśli jeden przykład dostarcza Ci odpowiedzi na wiele Twoich pytań – nie ograniczaj się do niego. Może się bowiem okazać, że podejmiesz na tej podstawie decyzje, które zadowolą tę jedną osobę, ale odstraszą dziesiątki innych.

Analizuj otoczenie technologiczne
Informacje na temat tego z jakich urządzeń i przeglądarek korzystają osoby odwiedzające Twój sklep internetowy mogą przydać Ci się co najmniej z trzech powodów. Po pierwsze, będziesz wiedział na jakie parametry zwracać uwagę przy projektowaniu nowego wyglądu strony, newsletterów czy banerów promocyjnych. Po drugie, przynajmniej częściowo będziesz mógł odgadnąć jakich produktów mogą szukać Twoi użytkownicy. To szczególnie ważne, jeśli prowadzisz sklep z elektroniką czy gadżetami do telefonów. Po trzecie, informacja o technologii może dać Ci do myślenia również pod kątem zamożności osób, które do Ciebie trafiają.

Sprawdzaj kalendarz
Wszyscy lubimy świąteczne rabaty! I to nie tylko te na Boże Narodzenie i Wielkanoc. W ciągu całego roku można znaleźć wiele ciekawych okazji do świetnej akcji promocyjnej. Wykorzystaj przynajmniej kilka z nich, aby wyróżnić się spośród konkurencji i sprowadzić uśmiech na twarze Twoich klientów. Przykłady? W ciągu najbliższego tygodnia będziemy obchodzić Światowy Dzień Nosorożca, Dzień Budowlańca i Europejski Dzień Języków. Zajrzyj do kalendarza i znajdź kilka okazji, które najlepiej sprawdzą się w Twoim biznesie.

Jeśli zabierasz się do podejmowania wiążących decyzji, porządnie przygotuj podłoże swoich działań. Nie opieraj się wyłącznie na własnych przeczuciach. Biznes potrafi płatać figle, ale zdecydowana większość odpowiedzi na Twoje pytania zaszyta jest w danych, które już posiadasz. Tylko nie zawsze wiadomo, z której strony je ugryźć. Próbuj! Nie ma lepszego doświadczenia i doskonalszej drogi do celu niż praktyka.