Pozycjonowanie sklepów

Sposobów na pozyskanie ruchu w sklepie internetowym, a co za tym idzie zwiększenie sprzedaży jest kilka – porównywarki cenowe, reklama Ads, media społecznościowe. W większości branż najważniejsze jednak pozostaje pozycjonowanie, które w długim okresie jest najlepiej skalującym się źródłem ruchu i przynosi regularne zyski właścicielom.

Pozycjonowanie sklepu internetowego – główne cechy

Decydując się na pozycjonowanie sklepu internetowego trzeba mieć przede wszystkim na uwadze, że osiągnięcie szybkich efektów, jeśli nie poruszamy się w niszy, jest często niemożliwe. Konkurencyjne sklepy mogą w tego typu promocję inwestować już od dłuższego czasu i nadrobienie różnic może trochę zająć. Właśnie dlatego im szybciej rozpoczniemy odpowiednie działania będzie to dla nas w dłuższym okresie korzystniejsze. Głównym celem istnienia sklepów internetowych jest oczywiście sprzedaż. Należy mieć to na uwadze planując wszelkie działania. Odpowiednia strategia pozwoli wygenerować ruch, który będzie bezpośrednio przekładał się na konwersję. Odwiedziny w sklepie internetowym są ważnym czynnikiem ale same w sobie nie stanowią żadnej wartości.

Analiza konkurencyjnych sklepów

Jeszcze przed rozpoczęciem właściwych działań przeanalizować konkurencyjne sklepy, które działają już od dłuższego czasu i posiadają dobrą widoczność w wyszukiwarce. Pomoże nam to odpowiedzieć na pytania:

  • w jakie działania najlepiej inwestować?
  • jakie orientacyjne koszty musimy ponieść, aby im dorównać?
  • co warto zaimplementować w naszym sklepie?

Dobór fraz w sklepie internetowym

Pierwszym etapem pozycjonowania sklepu internetowego powinna być analiza słów kluczowych jakie będziemy promować. Można je podzielić na:

  • słowa główne – najbardziej popularne frazy związane z naszą działalnością. Najczęściej cechują się dużą liczbą wyszukiwań, ale i wysoką konkurencyjnością oraz stosunkowo niskim współczynnikiem konwersji.
  • długi ogon (long tail) – wszystkie mniej popularne słowa związane z naszą ofertą. Mogą dotyczyć różnych wariantów naszych produktów. Pojedyncze słowa z długiego ogona są rzadko wyszukiwane, ale jest ich zazwyczaj dużo i łącznie są w stanie wygenerować większą ilość wejść na stronę. Są jednak mniej konkurencyjne i znacznie lepiej konwertują.

Audyt i optymalizacja sklepu internetowego

Mając już wykonaną analizę słów kluczowych należy przejść do implementacji rozwiązań, które pomogą nam odnieść sukces. Podstawą jest audyt seo sklepu internetowego, który już na starcie pozwoli nam wyeliminować poważne błędy oraz wskazać obszary warte dodatkowej optymalizacji. Audyt może zostać wykonany na etapie:

  • budowy sklepu internetowego – jest to rozwiązanie optymalne, które już podczas tworzenia sklepu pozwoli zaimplementować najważniejsze elementy oraz uniknąć wielu kosztownych, trudnych do wyeliminowania w późniejszym czasie pomyłek,
  • uruchamiania gotowego sklepu internetowego – wskazanie i wdrożenie elementów wymagających poprawy na gotowym już sklepie, który jeszcze nie istnieje w sieci,
  • funkcjonowania obecnego w sieci sklepu – wskazanie i wdrożenie elementów wymagających poprawy na działającym już sklepie internetowym.

To jak dużo fragmentów strony będzie wymagało poprawy zależy od jej aktualnej kondycji. W przypadku jednych sklepów zmiany mogą być jedynie kosmetyczne. Inne mogą wymagać generalnej przebudowy. Może się również zdarzyć, że zalecane będzie wykonanie sklepu od nowa, ponieważ obecny nie daje możliwości prawidłowej optymalizacji.

Link building

Nawet najlepiej zoptymalizowany sklep nie będzie miał szans z konkurencją jeżeli nie będzie posiadał dobrej jakości linków przychodzących. Wzmacnianie sklepu odnośnikami zewnętrznymi powinno odbywać się stopniowo oraz w sposób przemyślany. Ponieważ sklep jest zazwyczaj stronę internetową posiadającą dużą ilość podstron link building powinien koncentrować się na wszystkich jego działach: stronie głównej, stronach kategorii, stronach produktów oraz jeśli taki jest prowadzony – blogu.

Blog w sklepie internetowym

W wielu przypadkach warto przy sklepie internetowym prowadzić blog poruszający najważniejsze kwestie z naszej branży. Treści eksperckie mogą pomagać naszym użytkownikom wybrać odpowiednie produkty, generować dodatkowy ruch i budować rozpoznawalność marki. Prowadząc blog przy sklepie internetowym należy dokładnie przemyśleć z jakimi treściami chcemy dotrzeć do użytkowników. Inny typ treści będzie przeznaczony na utrzymanie użytkowników już znających nasz sklep, a inny na pozyskanie nowych. Przed rozpoczęciem działań drugiego rodzaju warto zrobić dodatkową analizę słów kluczowych, wybrać najlepsze, pogrupować je tematycznie i dopiero decydować się na pisanie oraz publikacje artykułów. Prowadzenie bloga dla sklepu bez planu jest najczęstszym powodem braku efektów tego rodzaju działań.

Koszt pozycjonowania sklepu internetowego

Określenie kosztu pozycjonowania jest możliwe dopiero na etapie analizy. Wycenę przeprowadza się na podstawie:

  • analizy rynku i konkurencji – im skuteczniejsza i bogatsza konkurencja tym bardziej kosztowne będzie pozycjonowanie naszego serwisu,
  • obecnego stanu sklepu internetowego – im lepsza kondycja sklepu tym mniej działań wymaga jego promocja. Jeśli na przykład sklep posiada dużą ilość dobrej jakości linków zewnętrznych to koszty, które potrzebne by były na ich pozyskanie już zostały poniesione,
  • zakresu zaplanowanych działań.

Jak widać cena pozycjonowania sklepu internetowego zależy od tak wielu czynników, że niemożliwe jest jej określenie z góry. Przedstawienie kosztorysu powinna poprzedzić gruntowna analiza.

Monitorowanie efektów

Podczas pozycjonowania sklepu internetowego należy stale monitorować efekty działań. Niektóre elementy strategii mogą wymagać korekt w trakcie wykonywania prac. Głównymi rzeczami jakie należy monitorować w sklepie internetowym są:

  • pozycje słów kluczowych,
  • ruch,
  • liczba konwersji,
  • współczynnik konwersji.

Podczas odpowiednio przeprowadzonej analizy można znaleźć oraz wyeliminować błędy, które nie pozwalają na osiągnięcie zadowalających efektów. Szczególnie niepokojące mogą być:

  • wysoka wartość współczynnika odrzuceń,
  • duża ilość porzuceń koszyka,
  • wysoka ilość odwiedzin bez konwersji.

Nasza agencja wykona dla Ciebie wszystkie wymienione wyżej prace i pomoże w odniesieniu sukcesu w tak konkurencyjnym rynku e-commerce. Już dzisiaj skontaktuj się z nami i zapytaj o wycenę!