Mobile-first index – zmiany w budowaniu rankingu Google rozpoczęte

Kategoria: Aktualności, Google Autor: lbielawski 04 grudnia, 2017

Specjaliści SEO, marketingowcy i administratorzy stron po zapowiedzi wprowadzenia nowego algorytmu, zostali postawieni w stan najwyższej gotowości. Ma to być największa zmiana w historii w budowaniu rankingów  w wyszukiwarce Google. Gary Illyes, analityk Google, oznajmił, że proces wdrażania nowego algorytmu został już rozpoczęty.

Google zaskoczyło jak zima kierowców

Początkowo Google zapowiadało, ze zmiany zostaną wprowadzone dopiero w 2018 roku, pozytywnie przeprowadzone testy widocznie zachęciły twórców do wcześniejszego wypróbowania swojego dzieła. Według Illyesa mobile-first index objęło już część stron. O jakiej liczbie mowa – nie wiadomo. Wybierając witryny, które mają być poddane zmianom, Google sprawdził, które witryny są gotowe dla indeksu mobilnego. Celem porównań stało się podobieństwo witryny na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych pod względem linków, treści, schematów czy multimediów. Taka klasyfikacja umożliwia gruntowne przetestowanie algorytmu.

Gary Illyes zapowiedział, że pełne wprowadzenie zmian może potrwać nawet 5 lat. Nadal dużą rolę ma odgrywać content.

Czym jest mobile-first index ?

Główną zmianą, jaką niesie za sobą mobile-first index jest potraktowanie wersji mobilnej serwisu jako podstawowej. To ona będzie oceniana w pierwszej kolejności i to na niej wg Google ma opierać się ranking. To wyraźny sygnał od Google, że warto tworzyć dobrą stronę na urządzenia mobilne.

Decyzja o wyróżnieniu stron mobilnych była podyktowana statystykami. Latem 2015 pierwszy raz zanotowano większą liczbę wyszukiwań z urządzeń mobilnych niż z komputerów. Użytkownicy mobilni znacznie inaczej poruszają sie po sieci, mają pewne ograniczenia, dlatego strona musi być odpowiednio dopasowana do ich wygody i potrzeb.

Jak będą oceniane strony mobilne ?

Ocena strony mobilnej będzie przeprowadzana na podstawie podobnych kryteriów, co strony desktopowej. Jeśli pomiędzy tymi dwoma wersjami pojawią się różnice, algorytm będzie brał pod uwagę tylko wersję mobilną.

Póki Google nie rozpoczęło swoich działań pełną parą, warto zadbać o dobrej jakości stronę dostosowaną pod urządzenia mobilne. Sprawdź, czy jest ona podobna do wersji desktopowej, pamiętaj o responsywności (także o szybkości ładowania elementów) oraz właściwym linkowaniu wewnętrznym. Ustal, czy strona mobilna jest dostępna dla googlebota. Jeśli ma oddzielny adres, pamiętaj o weryfikacji i dodaniu go do Google Search Console.

Google dopiero zaczyna wprowadzanie zmian, ale warto gruntownie przygotować się na wszelkie niuanse i śledzić każdy krok giganta.