Content marketing – czyli jak przykuć uwagę klienta?

Kategoria: Baza wiedzy Autor: lbielawski 18 listopada, 2015

 „Tradycyjny marketing i reklama stara się wmówić światu, że jesteś gwiazdą rocka. Content marketing pokazuje światu, że nią jesteś.” – ta definicja content marketingu trafia w sedno i tłumaczy dlaczego od ponad trzech lat jest on uznawany za jeden z topowych sposobów na pozyskanie klientów, na całym świecie. Jak używać go skutecznie? Za pomocą jakich narzędzi? Czym powinna charakteryzować się dobra treść? I wreszcie: jak wyciągać z tego korzyści?

Dobry content

Cały zamysł algorytmu Google’a opiera się o ciekawą treść. Content musi więc być tworzony z myślą o realnym zainteresowaniu odbiorców. Kiedy treść będzie wystarczająco ciekawa dla czytelników, również wyszukiwarka będzie bardziej przychylna wobec naszej witryny. Nie pisz więc dla wyszukiwarek, pisz dla ludzi. To naczynia połączone i ostatecznie i tak wpłyniesz na pozycje w wyszukiwarce, zyskując przy tym stałych odbiorców. Poniżej przedstawiamy kilka fundamentalnych zasad, dotyczących publikacji w Internecie.
Treść powinna być:

Naturalna ­- Nie sil się na fachowe, przeintelektualizowane słownictwo. Twoja treść musi być prosta, klarowna i zrozumiała. Teksty powinny być prawdziwe, zwarte i ciekawe – nadające się zarówno do przeczytania na laptopie, podczas porannego przeglądania newsów branżowych, jak i na smartfonie podczas stania w sklepowej kolejce.

Wirusowa – Twój content musi być łatwy do dalszego przekazania, podzielenia się z zainteresowanymi. Poszerzaj grono odbiorców poprzez portale społecznościowe, marketing szeptany, fora internetowe.

Multimedialna – Content to nie tylko słowo pisane. To także odpowiednie grafiki, filmy, diagramy, infografiki. Pamiętaj, że człowiek utrzymuje uwagę tylko przez 8 sekund. W tym czasie zdecydowanie szybciej dotrze do niego obraz, lub filmik, niż cały akapit. Pamiętaj, że poprzez publikowaną treść, musisz zapewnić rozrywkę odbiorcy. Ponad 80 procent ludzi tylko przebiega wzrokiem po tekście, skupiając się na formach multimedialnych. Spraw więc, aby odbiorca naprawdę wciągnął się w Twój content.

Użyteczna  – Treść musi przynieść korzyści Twojemu klientowi. Odbiorca powinien dowiedzieć się z Twojego artykułu informacji, których wcześniej nie znał. Content powinien go zainspirować i być źródłem użytecznej wiedzy.

Pogrupowana ­- Akapity, śródtytuły, wypunktowania. Spraw, by Twój content był przejrzysty i łatwy do przeczytania. Nawet jeśli Twój odbiorca przeczyta tylko jeden akapit z Twojego tekstu, obejrzy jeden filmik, czy diagram – to już sukces! Pozwól mu na to, by z łatwością mógł wybrać sekcję, która go zainteresuje.

Niezbędnik content marketera

Wiesz już, czym charakteryzuje się dobry content. Ale jak wcielić te teorie w życie? Poniżej przedstawiamy listę narzędzi content marketingowych, dzięki którym każda treść będzie przyciągała nie tylko wzrok, ale przede wszystkim uwagę odbiorców.

I Ty możesz być artystą – CANVA.COM

Tworzenie grafik nigdy nie było tak proste, tanie i intuicyjne. Obecnie,  Canva  to najlepsze rozwiązanie dla osób, które nie są profesjonalnymi grafikami, ale mają poczucie estetyki i chcą tworzyć ładne, nowoczesne obrazy w sieci. Nadaje się idealnie do treści na bloga, social mediów, prezentacji. Oferuje wiele użytecznych, gotowych szablonów, które możesz edytować i dowolnie wykorzystywać. Większość grafik jest udostępnianych za symbolicznego dolara, ale bez problemu znajdziesz tu również w pełni darmowe obrazy i wzory.

Stwórz infografikę – Easel.ly

Easel.ly to program przeznaczony do robienia infografik. Aplikacja udostępnia wiele gotowych szablonów, które możesz modyfikować. Wersja darmowa obejmuje 60 infografik, wersja Premium to aż 1000 grafik (wystarczy do końca życia!) i koszt 36 dolarów.

Pilnuj poprawności  – LanguageTool

Pamiętaj, że wśród internautów grasują tak zwani grammar nazis, którzy nie przeoczą żadnej literówki i błędu ortograficznego. Ale możesz się przed nim ustrzec. Jeśli nie uważałeś na j.polskim, przyda Ci się aplikacja Languagetool. Oczywiście nie wykryje stylistyczno, merytorycznych wpadek, ale pomoże Ci uniknąć literówek i błędów ortograficznych. Jest to intuicyjny edytor tekstów, który zadba o poprawność Twojego contentu. Narzędzie jest w pełni darmowe, a w obsługiwanych językach znajduje się język polski.

Korzystaj z darmowych zdjęć – Pixabay.com

Nigdy nie zapominaj o ilustracjach do swojego artykułu. Powinny być nowoczesne, adekwatne, dobrze wykadrowane, ale przede wszystkim – legalne. Choć to bardzo kuszące, nie możesz ich pobierać z grafiki Google’a. Istnieje kilka serwisów stockowych, w których pobierzesz darmowe zdjęcia dobrej jakości. Jednym z nich jest serwis Pixabay. Zebrane w wyszukiwarce zdjęcia są objęte licencją Creative Commons Zero (CC0), co oznacza, że możesz je wykorzystywać zarówno do użytku prywatnego, jak i komercyjnego. Ponadto możesz je dowolnie modyfikować i kopiować bez podawania źródła.

Klient nasz pan

Powyższe narzędzia i porady z pewnością pomogą Ci stworzyć bardziej efektywną i przenikliwą treść. Zabierając się do pisania jakiegokolwiek artykułu, przede wszystkim pamiętaj jednak o swoim odbiorcy. Wartościowa i angażująca treść to pojęcie subiektywne. Nie piszesz przecież dla wszystkich, ale Twoje działania kierowane są do konkretnej grupy odbiorców. Nie chodzi tu nawet o konkretną lokalizację, wiek, czy zawód (choć to również istotne w działaniach marketingowych).  Najważniejsze są potrzeby klienta: musisz pomóc mu rozwiązać problemy, z którymi się zmaga; uwzględnić jego oczekiwania wobec produktu i usługi. Jaki ma problem?  Jakich rozwiązań poszukuje? Jakie kryteria uwzględnia przy podejmowaniu decyzji? Gdzie szuka informacji o produkcie? Co go zniechęca do zakupu? Odpowiadając sobie na te pytania z łatwością ustalisz profil swojego odbiorcy. Kolejnym krokiem jest już właściwy content.

W dzisiejszym świecie, narażeni jesteśmy na natłok informacji. Dziennie odbieramy ich 5 razy więcej niż dwadzieścia lat temu. Ilość dostępnych treści wcale nie będzie maleć. Wręcz przeciwnie. Przewiduje się, że w roku 2015 marketerzy wyprodukują aż 70 procent więcej treści, niż w roku ubiegłym. Ale spokojnie, powyższe rady, pozwolą Ci na skuteczne przebicie się przez ten informacyjny gąszcz i zyskanie nowych klientów.